torsdag 22 maj 2008

Skupi – en hemlig juvel under vallmofälten

För en månad sedan besökte jag utgrävningarna på Skupi, Colonia Flavija Skupinorum.

Idag ville jag se hur långt de kommit i avslöjandet av hemligheterna som döljer sig under vallmofälten.

Utgrävningarna består av tre sektioner, den ena sektioner utgör gravar med ca 1 200 gravplatser. Den andra delen är Skupis stadsmur och den tredje delen är själva stadskärnan. Det är imponerande att se hur långt de kommit med utgrävningarna på bara fyra veckor.


Stojmir Davidov, Kiro Ristov och teamet

Stadsmuren beräknas vara från slutet på 300-talet och början på 400-talet, när romarna regerande över armén och administrationen.

Arkeologen Kiro Ristov berättar att de hittills grävt ut en stor del av muren, samt ett runt vakttorn. I Skupi stad har man grävt ut huvudgatan som är flera meter bred, bestående av enorma stenblock och kantad av höga pelare.


Skupi

Huvudgatan kantad av pelare och vallmo

Utgrävningsteamet består av ca 120 personer, varav 25 experter såsom arkeologer, arkitekter, konservatorer, etc.

Samtliga föremål märks och registreras noggrant i pärmar. Keramik sköljs, rekonstrueras och konserveras.


Rengöring av keramikföremål

Jag träffar Milica Pandilova som är känd konservator och keramiker. Hon har arbetat med många föremål som bland annat finns i Skopjes stadsmuseum. Milica älskar att tålmodigt studera och rekonstruera keramikföremålen. När jag träffar henne arbetar hon med en keramikhäst som troligtvis varit en leksak. Man har funnit två hjul till vagnen och Milica kommer att rekonstruera de saknade två hjulen. Hennes ögon glittrar när hon berättar om sitt arbete.


Milica Pandilova med en häst i keramik

Jag får också träffa en ung kvinnlig arkitekt som noggrant ritar upp området allt eftersom de upptäcker och gräver ut gator, basilika, badhus, etc. Kiro och jag sätter på terrassen med varsitt glas lemonad. Vi har Skupi framför oss och ett eldrött vallmofält till höger.

Kiro berättar om sin vision att rekonstruera stora delar av Skupi för att ge besökarna en glimt av stadens forna skönhet. Utgrävningarna kommer att fortsätta en bit in på nästa år. Efter det hoppas han att Skupi ska vara ett naturligt resmål för historiker, arkeologer, turister och andra som besöker Makedonien och vill lära sig mer om landet och dess gömda skatter.

Efter att vi skiljs åt beger jag mig till fortet Kale för att se de imponerande murarna och få en glimt av moderna Skopje från ovan. Kale är renoverat som en park och det finns en restaurang intill. Några meter därifrån ligger Moderna museet. Nedanför flyter Vardar. Det är ganska varmt och få människor i området mitt på dagen.


Vy över Skopje från fortet Kale. Längs till höger bakom träden är vårt hus

Vy över Skopje från fortet Kale

Jag plockar en bukett klarröd vallmo och fäster en blomma i håret. Promenerar längs med de steniga och igenvuxna stigarna istället för i parken. Under århundradena har det på samma stig promenerat romare, barbarer, thraker, slaver, ottomaner och makedonier- långt före mig.

Varje år på våren växer klarröd vallmo ur marken och täcker varenda vrå. Det är i dess rötter, kronblad och frön hemligheten och berättelsen om Skopje och Makedonien ligger gömd.

Inga kommentarer: