måndag 21 april 2008

Skupi - en oslipad diamant, ett stenkast hemifrån

Idag besöker jag utgrävningarna av antika Skupi som ligger ett par kilometer bort. Där har jag stämt träff med Stojmir, min kusin Veras man. Han är för dagen iklädd i en röd Nike-tröja. Tidigare arbetade han med utgrävningar på Kale, men började i mars i år i Skupi. Utgrävningsplatsen består av två sektorer.


Teamet med Stojmir i röd tröja och Kiro med röd keps



Kiro Ristov

Blir presenterad för Kiro Ristov, ansvarig arkeolog för projektet. Utgrävningarna är en del av hans doktorsavhandling om senantiken i Skopje-regionen. Han har även varit ansvarig för utgrävningarna på Kale och i Tauresium (Taor) och arbetar idag även med ett amerikanskt team från St Louis, Missouri, med utgrävningar på berget Vodno. Vi sätter oss i skuggan på en träbänk och samtalar - mitt i antikens Skupi. Hans intresse för arkeologi började redan då han som barn samlade olika “skatter” i en påse. Hans mamma tyckte det mesta var skräp men lille Kiro fortsatte. Jag frågar honom om hans bästa minne hittills i karriären. Som arkeolog blir jag lycklig varje gång vi hittar spår från det förflutna, säger han. Men ett av mina finare minnen är när jag hittade 365 mynt i Stobi tillsammans med två silverkors från 500-talet. Nu förvaras min upptäckt i Stobis museum, berättar han stolt.


Skupi

Ställer några frågor om Skupi (Colonia Flavija Skupinorum), en av antikens största städer på Balkan. Hittills har utgrävningarna visat att staden var på 43 hektar, omringad av en stenmur som var 4 km lång, 8 m hög och 3,6 m bred. Det är Kiros team som upptäckte muren och hittills har de bara grävt fram en liten del. Man har funnit mynt, vapen, smycken, skellett, etc. från 300-400 talet. Skupi var en välmående stad med amfiteater, basilikor, badhus och torg. Man ägnade sig år många yrken: läderi, sadelmakare, keramik, smedjor och mycket annat. Kvinnorna vävde, färgade tyger och sydde med nålar gjorda av ben. Jordbävningen år 518 ödelade staden, men den byggdes senare upp av bysantiske kejsaren Justinianus I (Flavius Petrus Sabbatius Iustinianus, 11 maj 483- 14 november 565), även kallad den siste romerska kejsaren. Han föddes i Tauresium i närheten av Skopje och är mest känd för att ha sammanställt Corpus juris civilis, byggt Hagia Sofia och gift sig med Teodora - dotter till en björntämjare på Hippodromen i Konstantinopel, prostituerad och sedermera medregent.

Stojmir kommer fram till Kiro och mig där vi sitter på träbänken fördjupade i vårt samtal. Arbetsdagen är slut och det är dags att bege sig hemåt. Jag tackar dem båda för hjälpen och min nyvunna kunskap om Skupi.

Justinianus I, tsar Dushan, moder Teresa och jag - börjar ana en röd tråd…

1 kommentar:

Anonym sa...

Bravo.
Prekrasna prezentacija na svojata licnost i poteklo.
Diskretna i istovremena impulsivna pretstava na tvojot patriotizam i gordost na tvojata zemja.
Bravo pak.