fredag 18 april 2008

Kumanovo - ingen storstad direkt

Imorse hade jag bestämt med en väninna att jag ska besöka henne i Kumanovo. Valde att åka kommunalt för att uppleva verkligheten. Tog taxi till cityterminalen i Skopje och köpte biljett till Kumanovo. Pris 80 denarer, motsvarande ca 13 kr. (100 kr = 630 denarer) Väl i minibussen insåg jag att man får vad man betalar för…

Kumanovo ligger ca 35 km nordost om Skopje, det är motorväg hela vägen. Den är Makedoniens tredje största stad med ca 120 000 invånare. Passagerarna i minibussen består av en salig blandning: äldre par, studenter och några bönder. Chauffören är Kumanovos svar på Brad Pitt. När jag ber honom tala om för mig var jag ska kliva av lägger sig det äldre paret i och säger att de kan följa mig till stället så jag inte går vilse. Därefter frågar de om jag händelsevis ska till Oriflame. Tänk att det finns i Kumanovo! Efter att bussen hämtat upp alla är den proppfull, några får t o m stå upp - inget lätt jobb i en minibuss. Det sprider sig massor av lukter i bussen – diesel, parfym, bondgård, etc. På radion sjunger Zdravko Colic ”Hotel Balkan rano ujutru” (Hotell Balkan tidig morgon), jag känner doften av Hotell Balkan och nynnar inom mig. Tackar Zdravko för att han alltid dyker upp i rätt ögonblick. Några minuter senare upptäcker jag en doftspray i taket som sprejar var 10 minut, räknar antalet wunderbaum i backspegeln till 6 stycken. Inget tycks hjälpa…



Framme i staden hör jag människor prata Kumanovski, en unik dialekt som bara talas av Kumanovo-bor. Jag får svårt att hålla mig för skratt. Förlåt alla Kumanovci men jag kan inte låta bli att tänka på alla vitsar om Stojan och Stojanka som är Kumanovos version av Kålle o Ada.



Jag träffar min väninna, först på hennes kontor och därefter hemma hos henne. Hon och hennes man bor uppe på höjden med en magisk utsikt över hela staden. Kumanovos Beverly Hills. Enda skillnaden är att kommunen vägrat asfaltera från huvudvägen upp till deras hus så färden är milt sagt gropig. Vi pratar länge, äter kåldolmar och hemrökt prosciutto, vi dricker rent källvatten som de hämtar själva från källan. Kranvattnet använder man till tvätt o disk. Hennes man visar sig vara journalist och författare. Han har varit i 40 länder. Under sina resor har bland annat besökt Stockholm och Helsingfors, firat midsommar och badat bastu. Världen är liten, uppe på en höjd i Kumanovo sitter jag och samtalar med en person som firat svensk midsommar! Innan jag går får jag en present: två signerade böcker med poesi som han skrivit.

Bävar inför hemresan med tanke på erfarenheten på morgonen. Minibussen är dock ersatt av en riktig buss, luftkonditionering och allt. Lucky me!

Blir full i skratt på bussen när jag kommer att tänka på en vits:

Stojan och Stojanka dejtar och Stojanka spelar lite oskuldsfull. Dock får Stojan reda på att hon varit med de flesta karlarna i Kumanovo. En dag samlar han mod och konfronterar henne:
– Stojanka, jag har hört att du varit med varenda karl i stan!
Stojanka svarar förnärmat:
– Var inte löjlig Stojan, Kumanovo är ingen storstad direkt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha, ha, det här va bra! Det låter som att du hade bra träff i Kumanovo. Kram, nina.

Anonym sa...

Ja, Kumanovo är ju ingen storstad direkt.. :-)

Vilken härlig beskrivning av din resa. Förstår att du har det riktigt kul. Självklart :-)

Ha det underbart!

Kram
Syrran

Anonym sa...

Aaaa, gulem grad le e Kumanovo?!?@#%6

Anonym sa...

car Dusan e krunisan ne za grcki car na stats vapnet na car Dusan na prvo mesto e Makedonskiot lav posle site drugi osven grckiot grcija ne postoela i nema ststs vapen. pogodi koj pisuva