söndag 27 april 2008

Христос воскресе! Навистина воскресе!

Hristos voskrese! Navistina voskrese! Dessa ord uttalades vid midnatt av alla makedonier som samlats utanför landets kyrkor. Samma ord, som betyder ”Jesus har återuppstått! Sannerligen han har återuppstått!”, ekar i natt och under Påskdagen i den kristna ortodoxa världen.

Jag mötte upp släkt och vänner i ett café vid boulevard Partizanska för att vid 23-tiden tillsammans promenera till kyrkan Sveti Kliment Ohridski, stadens juvel, ett par kvarter hemifrån. Det är enda gången boulevard Partizanska, som motsvarar Sveavägen i Stockholm, är avstängd för trafik och människor promenerar mitt på gatan.


Sveti Kliment Ohridski

Tidigare idag hade jag målat ägg som jag nu tog med till kyrkan. På vägen köper vi ljus som vi ska tända utanför. Ljusstumpen som blir kvar kommer alla ogifta att lägga under kudden inatt för att drömma om sin prins eller prinsessa.


Folkhav utanför kyrkan

När vi närmar oss målet liknar folkmassan en flod som sveper runt kyrkan. Det är som att Vardar svämmat över sina bräddar och förvandlats till ett folkhav. Folk tänder ljus av varandra, några ungdomar dricker öl och man står och pratar. Dock är de flesta mer lågmälda än vanligt.


Hoppets ljus

I bakgrunden hörs prästernas ord och sånger. Enligt traditionen ska man vid midnatt, efter att prästen har sagt ”Hristos voskrese!” tre gånger, lyckönska varann och knäcka ägg sinsemellan. Det är nästan overkligt att höra ljudet av äggskal som krossas i varje kvinnas, mans och barns hand i den stora folkmassan.


Mina Påskägg

Jag berörs av stundens allvar och skönhet. Ser hopp och glädje i ögonen på folk omkring mig. Det är som att vardagsproblem och bekymmer lyfts från våra axlar och alla skämtar och är glada.

För ett ögonblick står tiden stilla och Universum viskar:
Hristos voskrese!
Makedonien svarar högtidligt: Navistina voskrese!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att följa din resa! Du verkar ha det jättebra! Hoppas du drömde om prinsen:-)Kramar Sofia