lördag 26 april 2008

Skopje förtrollar och förför

Vaknade imorse av kyrkklockornas dån som trängde in i huvudet. Vad har hänt, varför låter de så högt. Efter en stund kommer jag osökt att tänka på vinet, mojiton, tequilan och de små dekorerade shotsen från kvällen innan. Ett party i Skopje är något som man inte behöver söka efter, man blir funnen och dras in.

Då det var Långfredag var det ganska lugnt. Stämde träff med en väninna för shopping och en sallad på en restaurang intill Vardar. Vi satt och pratade om dåtid och nutid och avslutade måltiden med min favoritdessert – pannkakor med honung och valnötter. Lycka som smälter i munnen! Vi kommer överens om att gå ut senare på kvällen.

Väl hemma knackar det på dörren – ett oväntat besök. På Balkan frågar man inte om gästerna vill ha kaffe, man korkar upp en flaska vin och ställer fram pistagenötter. Det blir ett torrt, vitt Traminec-vin från Kavadarci. Vinet väcker minnen och tiden flyger iväg. Bara en kvart kvar tills jag ska vara vid köpcentret för att möta vännerna. Byter snabbt om till fest och litar på mina röda lackskor som förvandlar varje kvinna till en femme fatale. Min gäst skjutsar mig till stan, till nya äventyr och nytt sällskap. Han sneglar på mina skor och skakar på huvudet.

Silvija, Djurdjica, jag, Maja, Dule och Robert
Kvällen fortsätter med latinorytmer i högtalarna. Träffar några irländare som pratar fotboll och ska vidare till Irish pub. Därefter ser jag flera andra bekanta ansikten från förr, en granne, en skolkamrat som satt i bänken framför mig på gymnasiet och flera andra som kommer fram och hälsar. Hade glömt att jag känner så många i stan.

Glada mojitos-virtuouser i baren
Temperaturen i lokalen stiger i takt med musiken och klirret från glasen. Kyparna slänger servetter som konfetti i luften. En av dem tittar på mig och säger ”samo za tebe” (bara för dig) innan han slänger upp 100-tals servetter som regnar ner som fjärilar. Flera färgglada glas ställs fram.

Vi bestämmer oss för att gå vidare till Hard Rock Cafe. Vakterna vinkar fram oss. Natten fortsätter - vi har ett val, antingen gå hem eller låta oss förtrollas och förföras av stämningen, glittret, skratten och musiken. I tankarna formulerar jag den sanna axiomen: man lever bara en gång!

Inga kommentarer: