söndag 18 maj 2008

Zdravko lindrar allt

Det finns ting man söker och ting som kommer till en. Zdravko Čolić och jag både söker och finner varandra oavsett var i världen vi befinner oss. Är jag i Göteborg kommer han dit, är jag i Stockholm eller Skopje har han konsert där. Jag har skänkt honom en ros, han har tagit min hand och sjungit för mig. En puss ledde till att jag inte ville tvätta kinden på flera dagar.

I år trodde jag att vi inte skulle ses men ödet ville annorlunda. Medan jag var i Bitola och utforskade släkten på mammas sida fick jag ett sms mitt i natten: Čolić kommer den 17:e maj!

Zdravko Čolić föddes den 30 maj 1951 i Sarajevo. Han var en duktig fotbollspelare innan han, till hela Balkans glädje, bestämde sig för att ägna sitt liv åt musiken och sjunga oförglömliga sånger. Det finns ingen Balkan-bo som inte har någon association till hans sånger: första kärleken, första hjärtesorgen, skolavslutning, fest, resa, allt.

Europapubliken mötte honom första gången 1973 då han deltog i Eurovision Song Contest i Luxemburg med låten ”Gori vatra” (Elden brinner).

Igår lanserade T-Mobile, den största mobilleverantören, T-Home, dvs fast telefoni. Som en del i kampanjen anordnades gratis konsert på Plostad Makedonija med Zdravko Čolić och Sugababes.


Innan konserten

En väninna och jag träffas och tar en drink i närheten före kl 20.30 då konserten börjar. Tidigare under dagen hade jag sprungit runt på stan, fikat, handlat och varit på presentation av en ny produkt som ska detoxera kroppen. Hela tiden i mina högklackade sandaler. På kvällen börjar fötterna domna i väntan på att konserten ska börja.

Torget är överfullt av äldre, yngre, tonåringar och barnfamiljer. Många har kommit från andra städer vilket hörs på mångfalden av dialekter. Alla har kommit för att njuta av sin idol.


Publiken

Äntligen kommer Zdravko ut på scenen iklädd svart kavaj och svarta byxor. Fullmånen lyser över Skopje. Publiken jublar och sjunger med i ”Moj mjesece evo pada vece a gdje si ti”. En efter en väcker låtarna minnen hos publiken: E draga draga, Glavo luda, Ti mozes sve a jedno ne, Merak mi je, etc. Varje textrad ackompanjeras av tusentals röster.


Clic to see movie

Efter en dryg timma är det paus och Zdravko byter om till vit kavaj. Mina fötter skriker att de inte orkar stampa och dansa mer. Men så snart tonerna av Moja draga ekar i högtalarna har de glömt smärtan och rör sig i takt med musiken. Efter två timmar avslutas konserten med den lugna klassikern Ti si mi u krvi (Du finns i mitt blod). Publiken vaggar i extas.

Vi lämnar Plostad Makedonija och beger oss ut på Ulica Makedonija där caféer och klubbar lockar med skratt och klirret av glas. Efter 50 meter säger fötterna STOPP och vi sätter oss på en bänk bredvid ett äldre par. Jag tar av mig sandalerna för att återfå känseln i tårna.


Två par trötta fötter

Vi kanske ska nynna på någon låt av Zdravko så att vi kan ta oss till klubben en bit bort, säger jag.

”Za setanje visoka ti peta, za plesanje haljina ti smeta…” (För promenad – dina klackar är för höga, för dans – din klänning är i vägen) - Zdravko lindrar allt!

Inga kommentarer: