tisdag 13 maj 2008

Fredens blomma

Innan vi lämnar Plostad Makedonija i samband med Skopje Marathon blir jag presenterad för konstnären och humanisten Zivko A. Popovski – Cvetin. Vi kommer överens om att träffas i hans ateljé senare under dagen.


Zivko A. Popovski-Cvetin på Plostad Makedonija

Zivko möter oss utanför ateljén. Han berättar att han genom Fredens blomma stödja freden i världen och öka kunskapen om Makedonien.

Han föddes 1944 i byn Brezovo. Till yrket är han agronom och arbetar inom lantbruksministeriet. Han var ordförande i Röda Korset åren 1992-1996. Konsten har dock alltid haft stor betydelse i hans liv. De första blomstermotiven målade han i samband med sin 39-årsdag då han sågade ut 39 plattor från en gren som han färglade. Dessa växte snabbt till 500 som han gav bort till släkt och vänner.

Den 10 oktober 1985 ställde han ut 160 verk i samband med FN-konferensen – ett verk för varje land. Namnet på utställningen var Fredens blomma. Budskapet löd: ”Fredens blomma tycker inte om krigets vindar. Jag uppfinner inte nya blommor, jag avbildar blommor som finns i människorna som älskar freden och friheten.”


Ateljén

Hittills har Zivko haft ca 300 utställningar runt om i världen och skänkt över 30 000 konstverk av Fredens blomma. Bland mottagarna av hans verk finns bland andra Indira Gandhi, Moder Theresa, Kofi Annan, Michail Gorbatjov, Richard Gere, BB King och andra celebriteter. Hans konst finns också avbildad på frimärken och som bokomslag.

Medan vi sitter i hans ateljé tar han fram några färgburkar. Du inspirerar mig, säger han, lägger några pappersark på golvet och börjar måla. Den första tavlan blir i havets färger som påminner om mina ögon. Han hade lagt märke till att jag fäst en röd ros i håret och målar ett ark med rosor. Det är inte många som ser skönheten omkring sig och fäster blommor i håret för att glädja sin omgivning, skrattar han.

Jag berättar för honom att jag älskar konsten och tycker om både ordet, bilden, naturen och djuren. Men mest älskar jag människorna och att utbyta kunskap och tankar med dem som vill uttrycka sig.


Ett konstverk i havets färger blir till

Innan vi skiljs år väljer Zivko ut en tavla åt mig från väggen. Denna är till dig, säger han, för att du är en person som sprider en hel äng av blommor omkring dig. Jag rodnar lätt och tackar för ett inspirerande och givande möte.


Tusen blommor blommar

På väg från ateljén tänker jag på alla möten med fantastiska människor, gamla och nya bekantskaper, släktingar och vänner. Varje möte är som en blomma som läggs till livets bukett.

Idag har jag famnen full!

Inga kommentarer: