onsdag 7 maj 2008

Bunjakovec – en fröjd för ögat och gommen

De senaste veckorna har jag inte ägnat så mycket tid i hemmet. Imorse upptäckte jag att kylskåpet börjar bli tomt.

Några kvarter hemifrån ligger grönsakstorget Bunjakovec som etablerades 1974 på de nya lokaliteterna. Det gamla torget blev förstört i jordbävningen. Kommersen är som störst på tisdagar och söndagar men det är öppet varje dag. Här handlar de flesta Debar Maalo-bor och de som bor i Karposh. Jag tillhör de förstnämnda. Magen kurrar och jag bestämmer mig för att ta en rask promenad dit.

Beger mig först till fiskhandlaren. Han känner igen mig från sist och undrar om det blir forell idag också. Jag nickar och han ber mig komma tillbaks när jag handlat klart så kommer forellerna att vara färdiggrillade.


Regnbågen

Torget lyser upp i en kaskad av färger. Regnbågen representeras av röda jordgubbar, rädisor och tomater, vita lökar och fårost, grön broccoli, gurkor och squash, gul ost och citroner, brandgula morötter, ljusgröna paprikor och vårsallad.


Jorden

Jorden visar sina färger bland valnöt, hasselnöt, mandel, kikärtor, oliver och kryddor.


Metallerna

Koppar, mässing och guld finns i de uppradade burkarna med honung.

Allt är ekologiskt odlat och tillverkat i Makedonien.

På Bunjakovec finns allt man kan önska sig. Längre ner finns bland annat strumpor, pyjamas, handdukar och hygienartiklar. Allra längst ner hittar man allt från batterier och sladdar till bildelar.

Jag njuter när jag går i de trånga gångarna mellan stånden. Handlarna hälsar och erbjuder stolt sina varor. Idag kallar de mig för devojce vilket betyder flicka eller fröken. Det måste vara mina jeans, jympaskor och vita skjorta som bidrar till epiteten. De dagar då jag är lite hängig eller har högklackat och smink är det gospozha som är tilltalet, dvs frun.

Efter att ha fått med mig två stora kassar med frukt, grönt, ost och blommor går jag tillbaks till fiskhandlaren. Forellerna är färdiggrillade och han räcker mig kassen.

Bon apetit!

Inga kommentarer: