tisdag 13 maj 2008

Moder Teresa – en av Skopjes döttrar

Igår hade jag stämt möte med journalisten Stojan Trencevski.

Han är direktör för Moder Teresas museum och en av de ansvariga för projektet Moder Teresas minnesbyggnad. Moder Teresas barndomshem är modell för den nya byggnaden. Det första spadtaget togs på Europadagen den 9 maj 2008 i närvaron av premiärministern och hans närmaste medarbetare.


En ung Gonxha tillsammans med sina föräldrar

Gonxha Bojaxhiu föddes i Skopje den 26 augusti 1910 som dotter till Nikola och Dranafile. Som 18-åring lämnade hon hemmet för att ägna sitt liv åt att tjäna Gud och hjälpa de fattiga.

För världen blev hon känd som Moder Teresa och tilldelades Nobels fredspris 1979 för sitt humanitära arbete. Hon dog i Calcutta den 5 september 1997. Hon saligförklarades av påven Johannes Paulus II den 19 oktober 2003.

När jag bodde i Skopje fanns det på vår gata ett hem för Moder Teresas nunnor från hela världen. De var lätta att känna igen på sina vita dräkter med blå bård. Inne i trädgården fanns det alltid fullt med blommor. Nu står byggnaden tom och väntar troligtvis på någon köpare som ska rusta upp eller riva den.


Jag och Stojan Trencevski

Vi går in i Feudalna kula som är tillägnad Moder Teresa. Ovanför porten har Zivko Popovski-Cvetin målat röda rosor. Rummet är fyllt med tavlor, fotografier och brev tillägnade Moder Teresa. Det är också ett meditationsrum där besökarna kan sitta ner och samla sina tankar. I mitten finns en bok där man kan skriva ner sina tankar eller skicka en hälsning. Det finns också skulpturer av Moder Teresa, Boris Trajkovski och Tose Proeski. Samtliga skulpturer är gjorda av den unge talangen Mitko Tosev.

Stojan beskriver entusiastisk alla detaljer i rummet och berättar stolt om alla delegationer som besökt platsen. Det ligger mycket arbete och engagemang bakom skapelsen.


Moder Teresas bok

Vi sitter ner en stund och samtalar, det är fridfullt i rummet till skillnad från trafiken och människorna i city. Jag skriver ner mina tankar i boken och beger mig ut i Skopjes puls. I handen har jag ett ark med Moder Teresas fotografi, ord och välsignelse:

"The good that you do will be forgotten tomorrow, it doesn’t matter – be true;

Honesty and sincerity will make you vulnerable, it doesn’t matter – create!"

Inga kommentarer: