söndag 1 juni 2008

Parlamentsval – folkets demokratiska rätt

I april röstade parlamentsledamöterna i Makedonien för en upplösning av parlamentet för att man ska kunna hålla förtida val. Bakgrunden är bland annat att premiärminister Nikola Gruevskis regeringskoalition haft flera politiska bakslag de senaste månaderna.Den slutliga stöten kom under Natos toppmöte i Bukarest i början på april då Grekland sade nej till Makedoniens strävan att bli medlem i Nato på grund av tvisten om landets namn. Grekerna ogillar att makedonierna använder sitt konstitutionella namn Makedonien, då de menar att det även är namnet på en provins Grekland.


Valmöte för VMRO-DPMNE på Plostad Makedonija

De senaste veckorna har valkampanjerna rullats ut med full styrka i alla medier. Den stora matchen pågick mellan de två koalitionerna VMRO DPMNE med Nikola Gruevski i spetsen och SDSM med Radmila Šekerinska i spetsen. Retoriken dem emellan var skarp, energisk, professionell och full av löften till det makedoniska folket.

Idag var det folkets tur att avgöra vem och vilka som skulle få deras förtroende att leda landet under den kommande perioden. Hälften av makedonierna gick till valurnorna med hopp och en bättre framtid.

På morgonen skakades valet av två incidenter i ett albanskbefolkat samhälle utanför Skopje och i Tetovo. Båda incidenterna är ett resultat av de senaste veckorna oroligheter mellan de två rivaliserande albanska partierna som sinsemellan slåss om makten i parlamentet.


Prämiärminister Nikola Gruevski på valmötet

På de övriga orterna i landet flöt dock valet lugnt, rättvist och i sann demokratiskt anda. Det är tråkigt att mediernas fokus mest är på morgonens incident.

De människor jag mött under de den senaste månaden kan delas in i två grupper: en med tydlig politisk inriktning som är medlemmar eller innehåller höga poster i något av partierna, och en annan som aktivt valt att inte ta ställning och menar att politik enbart är ett spel som går ut över folket. Själv har jag hållit en låg profil i diskussionerna.

Då jag vet för lite om de olika partiernas löften till folket valde jag idag att inte ta ställning formellt. Men i tanke och hjärta utnyttjar jag givetvis min demokratiska rätt.

Jag lägger min röst på alla dem som kämpar för Makedonien och makedoniernas bästa!


Makedonien vet!

Inga kommentarer: