torsdag 12 juni 2008

Dobridol – i Villa Cimburovski

På min resa har jag funnit flera hus som tillhört släkten som jag inte visste fanns. I husen finns delar av mina rötter och min historia. Häromdagen begav jag mig till byn Dobridol på Vodno tillsammans med min syssling Pavlina. Hennes mamma Natalija och min pappa var kusiner. Efter att ha talat med Natalija har jag konstaterat att prästen Gjorgi inte var farmors far. Det var hans bror Panche som var hennes far. Anledningen till förväxlingen är troligtvis att Panche dog tidigt och hans barn blev omhändertagna av sin farbror, dvs prästen Gjorgi.

Farmors far Panche och hans fru Guga hade två döttrar Naska (farmor) och Petkana. De hade också en son Blagoja som dog som 9-åring. Familjen hette tidigare Vasilevski som sedermera ändrades till Cimburovski. Enligt uppgift hette Gjorgis och Panches far Vasil.

Naska fick tillsammans med sin man Bozin barnen Trpe, Branko (pappa), Ilija och Stana. Hennes syster Petkana fick tillsammans med sin man Trpe barnen Natalija, Petar, Dobre och Pavle. Då Petkana gifte sig med en man från samma by blev större delen av hennes familj kvar i Dobridol.



I Dobridol hoppas jag få veta mer om farmor och hennes historia. Pavlina och jag besöker först hennes morbror Pavle Spasovski, pappas kusin. När han ser mig gissar han direkt att jag är Brankos dotter eftersom jag liknar mamma. När vi kommer dit bränner de rakija (druvbrännvin). Vi talas vid en stund. Innan vi går får vi med oss varsin flaska rakija. Den är av jättefin kvalitet, säger Pavle, men låt den stå lite eftersom den är alldeles färsk.

Vi beger oss till ett annat hus där Pavlinas kusin på hennes pappas sida bor. Det var honom jag träffade av en slump på festen i Pintija när vi firade St Jeremias. Han är gårdsföreståndaren som gav mig en röd tröja och berättade att stenarna på gården kom från Markova reka.

Medan vi sitter i trädgården och fikar kommer en äldre man och sätter sig bredvid mig. Han heter Tripun Nikolovski, 71 år, och är son till Cena, farmors kusin.


Tripun Nikolovski, dotterson till prästen Gjorgi

Jag tittar på honom och ser likheter med farmor på näsan, pannan och ögonen. Han tittar nyfiket på mig och är förvånad över att jag kommit ända från Sverige för att träffa dem. Jag frågar honom om han vet var farmor är född. Självklart, säger han, det gamla huset finns kvar men det är ingen som bor där.

Vi beger oss dit. Stigen är igenvuxen och det är svårt att ta sig fram. Plötsligt tittar jag in i ett par nyfikna mörka ögon. Vi står i farmors trädgård. Ögonparet tillhör den finaste vita mulan jag sett. Jag känner mig som Pippi Långstrump som träffar Lilla gubben utanför Villa Villekulla. Från ingenstans skuttar en liten hund fram. Han får namnet Herr Nilsson.


Huset där Naska Cimburovska föddes

På väg upp på terrassen hörs brädorna gnissla under mina fötter. Här föddes Naska Cimburovska den 26 oktober 1902. Jag kikar in i dörröppningen och försöker föreställa mig hur de levt.


Jag på terassen

Livet är fullt av överraskningar. När man knackar på livets dörrar vet man sällan i förväg vem som öppnar eller vad man ska få uppleva.


Jag tillsammans med Lilla Gubben och Herr Nilsson

För ett par månader sedan visste jag inte att farmor var från Dobridol och att jag har släkt där. Jag visste inte ens att Dobridol fanns och att det ligger alldeles intill Milleniumkorset. Nu står jag i farmors gamla trädgård i sällskap av en vit mula och en svart hund som envist lägger sitt huvud i mitt knä!

Inga kommentarer: