söndag 29 mars 2009

Plostad Makedonija – idag bjuds gratis kramar

Om man är i Skopje och säger ”Ploshtad”, som betyder torg, vet alla vad man menar. Det är torget i stadens hjärta som förbinder öst och väst, orienten och moderna Skopje. Ena änden av torget leder till stenbron, Kamen most, över floden Vardar. Den andra änden leder mot ulica Makedonija med sina butiker och uteserveringar och leder mot den gamla centralstationen, numera Skopjes stadsmuseum. För att komma till Gradski Trgovski Centar (GTC), Skopjes svar på Femmanhuset och Gallerian, måste man promenera över Plostad, likaså om man ska till stadsparken och Debar maalo där jag bor.

Plostad Makedonija, Skopje, 1930-talet

När jag växte upp hette torget Plostad Marshal Tito men efter att Makedonien blev självständigt 1991 bytte man namnet till Plostad Makedonija. Under åren har torget utgjort ett centrum för tal, manifestationer, firanden, sorg, utställningar, konserter och mycket mer.

Nästan varje vecka händer något nytt.

I oktober förra året gjorde jag ett kortare besök i Makedonien. Nästan varje dag promenerade jag över Plostad. En dag hade jag kommit överens med vänner att träffas ’på stan’ för en fika och promenad. Det är varmt trots att det är höst och det är ett myller av människor. Gamla, unga, familjer, alla har gett sig ut för att umgås och njuta av solen.

När vi kommer till Plostad blir vi stoppade av ett gäng ungdomar från humanitära organisationen Free hugs. De delar ut gratis kramar och vill gärna dela med sig till oss.


Natasha Jovanovska med de glada kramarna, Plostad 2000-talet

Varför inte, säger jag och ler.

Vi går vidare, över torget, till nästa café som ligger utmed GTC och floden Vardar, dvs Kej.
Kamen most, Vardar och Kej 1930-talet

Jag känner stenbeläggningen under mig som vibrerar i takt med stegen på de Skopje-bor som under generationer promenerat här. Samma stenar, samma flod, en ny tid.

Inga kommentarer: