fredag 22 juli 2011

En hjältes hemkomst

Varje gång jag besöker min födelsestad Skopje upplever jag möten med nya människor, nya tankar och nya byggnader. Det som tidigare kunde liknas vid förfallna baracker omgärdade av grus och ogräs förvandlas som av ett trollslag till nya byggnader med modern arkitektur och vackra fasader. Transformationen, eller rentav metamorfosen, har pågått under flera år. Om planen håller kommer Skopje att förvandlas till Balkans vackraste fjäril redan år 2014.

Fram till dess kommer staden och Skopjeborna att behöva stå ut med tonvis av damm, upprivna vägar, trafikkaos och hammarslag dygnet runt. Men kanske är det precis vad som behövs för att väcka makedoniernas slumrande hjärtan och på nytt skapa stolthet över sitt land och sin historia.

Ett av de områden i staden där en stor transformation pågår är i själva stadskärnan, på torget ploshtad Makedonija. Där finns många makedoniska hjältar såsom Goce Delcev, Metodija Andonov-Chento och Dame Gruev förevigade i form av statyer. Från dag till annan tar nya hjältar plats i samlingen.

Statyerna väcker blandade känslor hos Skopjeborna. Några av de som jag talat med anser att det är viktigt att bli påmind om historiska personligheter medans andra menar att vi bör blicka framåt och bygga moderna byggnader istället för att slösa pengar på statyer.

Själv har jag ingen stark åsikt i frågan förutom att jag noterar att det i hela samlingen av statyer inte finns en enda namngiven kvinna. Min förhoppning är att fler än jag kommer att fundera över huruvida de gör Makedoniens historia rättvisa då den gestaltas med hjälp av en samling bestående av enbart män. Inte minst med hänsyn till hur mycket orättvist historian tidigare berättats av andra.

Den 21 juni 2011 är ett historiskt ögonblick som många makedonier kommer att minnas i generationer framöver. Kl 10.00 beger jag mig till torget ploshtad Makedonija tillsammans med min mor för att möta ett par nära vänner. Vi ska bevittna när Makedoniens forne hjälte återvänder efter många århundraden i exil.


Bronsdelarna svetsas samman till ett mästerverk

Framme vid torget ser jag hur folksamlingen långsamt växer i takt med förväntan. Jag tittar upp mot himlen och ser de välpolerade bronshovarna. Blandat med sorlet från folksamlingen hörs det dova klappret som dunkar i takt med hjärtat. Den skinande hästen har kommit hem bärandes på sin stolte krigare.

Under några sekunder står tiden still, krigaren och hästen svingas upp mot himlen strax innan de varsamt landar på den 15 meter höga piedestalen.


Krigare och häst svingas upp i luften

Arbetarna som står på podiet koncentrerar sig djupt för att landningen ska bli perfekt. Krigaren och hästen ska blicka mot öster vilket sker efter några småjusteringar.


En sista justering när statyn varsamt läggs på plats

Efter några sekunders förväntan landar hästen stolt och bestämt på sitt podium till allas förtjusning och högljudda applåder. Hjältens svärd höjs mot skyn i en hälsning till folket som otåligt väntat på detta ögonblick.
Några börjar spontant sjunga nationalsången och jag ser tårar av stolthet glittra i ögonparen omkring mig. Oavsett vilken åsikt makedonierna har om de statyer som ställs upp i landet är alla eniga när det gäller bronsstatyn av ”Krigaren till häst” – den symboliserar landets stolthet.

Medans arbetarna skruvar fast statyn på podiet tar vi hissen upp till sjätte våningen i byggnaden intill torget. Våra vänner väntar på oss och vi går ut på terrassen för att se det fortsatta arbetet från en bättre vinkel.





Nedanför inne på byggarbetsplatsen ser vi Valentina Karanfilova-Stevanovska när hon nervöst tittar upp, pratar med arbetarna och noggrant bevakar varje sekvens av monteringen. Flera personer kommer fram till henne för att gratulera till mästerverket. Valentina är konstnären bakom ”Krigaren till häst”.

I oktober 2010 i samband med ett kort besök i Skopje fick jag nöjet att träffa Valentina. Hon berättade om bronsstatyn som just då stöptes i Italien. Arbetet fram till fullbordan skulle ta nästan tre år. I det ögonblicket var det svårt att föreställa sig hur konstverket skulle se ut: en 13 meter hög bronskrigare till häst uppställd på en 15 meter hög piedestal med marmorreliefer omgärdad av fontäner.




Konstnären Valentina Karanfilova-Stevanovska under arbetet med statyn

Nu är krigaren och hästen på plats och arbetarna monterar i skrivande stund de vita marmorrelieferna. Den officiella invigningen av statyn kommer att ske den 8 september 2011 då makedonierna firar sin 20:e nationaldag som oberoende stat.


Den tappre krigaren och hans häst

Jag promenerar i sommarvärmen på ploshtad Makedonija tillsammans med de turister som trotsar hettan och fotograferar stadens sevärdheter. Jag tittar upp mot den skinande hästen som stegrar sig stolt över torget. Solen lyser starkt och jag är tvungen att kisa för inte bli bländad. För ett ögonblick böjer sig hästen fram och tittar på mig. Våra blickar möts och han viskar: – Jag har kommit hem tillsammans med den store hjälten på min rygg för att äntligen återse mitt folk.

Inga kommentarer: